Jak działa skrzynia biegów w wózku widłowym?
Skrzynia biegów w każdym pojeździe zapewnia przekazywanie momentu obrotowego z wału napędowego na wał napędzający. Decyduje również o kierunku jazdy (do przodu lub do tyłu). Sterowanie skrzynią może być manualne lub automatyczne. Zdarza się jednak, że wózki widłowe są pozbawione skrzyń biegów z powodu zastosowania układów hydrostatycznych. Przeczytaj, jak działa taka skrzynia biegów i jakie jej warianty dostępne są w wózkach widłowych!
Rodzaje skrzyń biegów w wózkach widłowych
Tradycyjnie w wózkach widłowych montowane są manualne skrzynie biegów. Według opinii eksperta z firmy AMB Wózki Widłowe z Olsztyna sprzęty te najczęściej wyposażone są w jeden bieg do przodu i jeden do tyłu. Dlaczego? Powodem jest brak konieczności osiągania wysokich prędkości przez wózek widłowy. Manewrowanie w magazynie czy sklepie wielkopowierzchniowym zdecydowanie częściej wiąże się z płynnością ruchów i precyzją, a nie prędkością maksymalną. Skrzynie biegów występują również w wariancie automatycznym. Operator nie musi ręcznie zmieniać przełożenia, zamiast tego może w pełni skupić się na przeładunku.
Inne typy przełożeń stosowane w wózkach widłowych
Producenci wózków widłowych decydują się również na całkowite usunięcie skrzyni biegów ze swoich sprzętów. Zastępują je układami hydraulicznymi, które działają na zasadzie ciśnienia płynów generowanego przez pompy. Działanie takiego układu polega na napędzaniu silników cieczą pod ciśnieniem. Te natomiast przekazują moment obrotowy na poszczególne koła. W takich przypadkach serwis wózków widłowych w OIsztynie może polegać na uszczelnieniu lub wymianie elementów układu hydraulicznego. Z punktu widzenia operatora użytkowanie takiego napędu jest nieco inne niż tradycyjnej skrzyni biegów. Po pierwsze nie ma w takim wózku wajchy zmiany przełożeń. Po drugie usunięty jest też hamulec. Przyspieszanie odbywa się przez naciśnięcie na pedał gazu, a hamowanie przez jego odpuszczenie. To minimalizuje liczbę podzespołów instalowanych w urządzeniu, ale wymaga od operatora pewnej wprawy w poruszaniu się wózkiem. Każde niepewne naciśnięcie czy odpuszczenie pedału gazu może spowodować kłopoty w zapanowaniu nad wózkiem i utrzymaniem palety na swoim miejscu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana